Laborator 4
Comunicarea in cadrul proiectului.
Unelte si tehnologii pentru managementul proiectelor:
- Tool-uri si unelte pentru comunicare si colaborare (Dropbox, Desktop sharing, Skype)
- Documentatia proiectului (JavaDoc, PhpDoc, Doxygen…)
- Barinstorming (FreeMind)
- Planning poker
Concepte:
- Sistem Design Document (SDD)
Documentatia proiectului
O activitate importanta in cadrul procesului de implementare a codului este cea de documentare a acestuia. Pentru usurarea activitatii de scriere si generare a documentatiei pot fi folosite aplicatii utilitare.
Javadoc
Pentru aplicatiile scrise in java se poate folosi utilitarul Javadoc. Folosind o serie de notatii speciale ce se adauga in cadrul fisierelor sursa, programatorul poate sa documenteze liniile de cod si apoi sa genereze folosind Javadoc documentatia in diferite formate (cel mai raspandit fiind HTML). Descrierea utilitarului Javadoc, si a modului cum marcajele de documentare se folosesc in codul Java o gasiti aici.
Documentatia Java API este generata folosind Javadoc.
Doxygen
Un alt utilitar pentru generarea de documentatie este Doxygen. Acesta permite generare de documentatie pentru o gama variata de limbaje de programare (C++, C, Java, Objective-C, Python, IDL (Corba and Microsoft flavors), Fortran, VHDL, PHP, C#).
Un exemplu de documentatie generata folosind Doxygen gasiti aici.
Estimarea proiectelor
Estimarea costurilor unui proiect inseamna predictia resurselor necesare pentru realizarea unui proiect. Trebuie sa se raspunda la intrebari cum ar fi : De cat efort este nevoie pentru a finaliza o activitate? Care este costul total al unei activitati? Care este costul total al proiectului?
In estimarea costului proiectului trebuiesc luate in calcul costurile pentru achizitionarea resurselor hardware/software, costurile de deplasare, costurile cu salariile si cele administrative.
Exista diverese metode pe care managerul de proiect le poate aplica pentru a estima costurile de proiect, in continuare fiind enumerate cateva dintre acestea:
- Metoda Wideband Delphi
- Meotda planning poker
- Meotoda analogiilor
- Metoda COCOMO / COCOMO 2
Documentul de Design al Sistemului
Plecand de la documentul SRS urmeaza sa se stabileasca arhitectura sistemului. Aceasta presupune alegerea sabloanelor de proiectare potrivite si apoi proiectarea structurii sistemului. Aceasta presupune identificarea modulelor sistemului, a functiilor pe care acestea le indeplinesc, si modul in care acesta comunica intre ele.
Un alt exemplu de document SDD gasiti aici.
Sfaturi pentru realizarea unui document de arhitectura gasiti si aici.
Exercitii
Exercitii SDA
Proiectati arhitectura recomandata pentru un sistem de control si monitorizare a unei case (Home Automation). Realizati in Visio sau StarUML diagrama de arhitectura (identificati principalele componente si conexiunile dintre ele.
Editati documentul SDA ce prezinta pe scurt arhitectura propusa, pe rand, folosind urmatoarele unelte: Google docs, Office Live, Latex. Vor fi descrise pe scurt functionalitatile modulelor si modul cum acestea comunica intre ele.
Exercitii Javadoc
Sa se construiasca o clasa java si sa se genereze documentatia acestea folosind utilitarul Javadoc.
Exercitii Estimare
Utilizati metoda COCOMO pentru estimarea proiectului de licenta. In acest scop utilizati tool-ul NASA COCOMO.
Utilizati metoda Planning Poker pentru estimarea timpului de realizare al proiectului descris in sectiunea Laborator 3 : Exercitii PERT. In acest scop formati echipe de 4-5 membri si utilizati tool-ul http://planningpoker.com.
Exercitii FreeMind
Utilizati FreeMind pentru a descrie pasii pe care trebuie sa ii realizati pentru a finaliza proiectul de licenta.
Proiect
Sa se elaboreze documentul de arhitectura al proiectului.